четвъртък, 3 май 2012 г.

ДЕПРЕСИЯТА СЕ СЪБУЖДА НАПРОЛЕТ

Спо­ред аме­ри­кан­ски­я пи­са­тел Уй­лям Стай­рън “ду­ма­та деп­ре­сия е твър­де сла­ба, за да из­ра­зи същ­нос­тта на та­ко­ва теж­ко за­бол­ява­не”. Деп­ре­сия­та да­леч не е са­мо по­ни­же­но нас­трое­ние, са­мо­чувс­твие, тъ­га...

- Съ­щес­т­ву­ва ли ня­как­ва връз­ка меж­ду стрес и деп­ре­сия?
- Ка­те­го­рич­но е до­ка­за­но, че връз­ка­та меж­ду стре­са и деп­ре­си­я­та е пря­ка и вза­им­но обус­ло­ве­на.

При поч­ти 80% от слу­ча­и­те с деп­ре­сия ка­то пър­воп­ри­чи­на за по­я­ва­та є бол­ни­те из­тък­ват пре­жи­вян от­ри­ца­те­лен пси­хоемо­ци­о­на­лен мо­мент. Под­чер­та­вам, че стре­сът от­к­люч­ва деп­ре­сия са­мо у ли­ца с осо­бе­нос­ти в лич­нос­то­ва­та струк­ту­ра и емо­ци­о­нал­но-пси­хич­на­та сфе­ра.

За въз­ник­ва­не­то на деп­ре­сия е с по-го­ля­мо зна­че­ние хро­нич­ното всекид­нев­но т­рав­миране на нер­в­на­та сис­те­ма, от­кол­ко­то крат­ков­ре­мен­но въз­дей­с­т­вие на мо­щен стре­си­ращ фак­тор.
- Как­ви са обоб­ще­ни­те дан­ни за раз­п­рос­т­ра­не­ние на за­бо­ля­ва­не­то?
- Сме­ло мо­га да ка­жа, че то­ва за­бо­ля­ва­не е съ­из­ме­ри­мо по раз­п­рос­т­ра­не­ние с ар­те­ри­ал­на­та хи­пер­то­ния, мо­зъч­ния ин­султ, сър­деч­но­съ­до­ви­те за­бо­ля­ва­ния и въ­об­ще с ма­со­ви­те со­ци­ал­но зна­чи­ми бо­лес­ти. Спо­ред про­уч­ва­ния все­ки 6-и българин в тру­дос­по­соб­на въз­раст е пре­жи­вял по­не един деп­ре­си­вен епи­зод.

Въ­об­ще чес­то­тата на деп­ре­сив­ни­те раз­с­т­рой­с­т­ва на­рас­т­ва, въп­ре­ки че не е яс­но до­кол­ко то­ва се дъл­жи на по­ви­ше­на за­бо­ляемост или на по-доб­ро ди­аг­нос­ти­ци­ра­не и по-чес­то­то тър­се­не на по­мощ от ли­ца­та с деп­ре­сив­ни оп­лак­ва­ния.
- Кои са ха­рак­тер­ни­те кли­нич­ни изя­ви на деп­ре­си­я­та и стре­са?
- Деп­ре­си­я­та е ед­на от “го­ле­ми­те ди­аг­но­зи” не са­мо в пси­хо- и нев­ро­ло­ги­я­та, но въ­об­ще в кли­нич­на­та ме­ди­ци­на ка­то ця­ло. То­ва е та­ка, за­що­то то­ва за­бо­ля­ва­не и от­дел­ни не­го­ви сим­п­то­ми мо­гат да на­по­до­бят де­сет­ки дру­ги бо­лес­­ти,как­то и об­рат­но­то - се­ри­оз­ни ор­га­нич­ни за­бо­ля­ва­ния да се мас­ки­рат в на­ча­ло­то с деп­ре­сив­на сим­п­то­ма­ти­ка.

Да се има пред­вид, че за­бо­ля­ва­не­то най-чес­то за­поч­ва бав­но, ко­вар­но и под­мол­но, не­у­сет­но; са­ми­ят бо­лен не за­бе­ляз­ва сим­п­то­ми­те и пър­ви­те про­я­ви може да нап­ра­вят впе­чат­ле­ние на най-близ­ко­то об­к­ръ­же­ние.

Ос­нов­ни­те кли­нич­ни про­я­ви са в че­ти­ри по­со­ки:

- про­ме­ни в нас­т­ро­е­ни­е­то - потис­на­то нас­т­ро­е­ние, тъ­га, без­по­мощ­ност, без­на­деж­д­ност, без­по­кой­с­т­во, плач, стра­хо­ви из­жи­вя­ва­ния;

- поз­на­ва­тел­ни про­ме­ни - на­ру­ше­ния в па­мет­та и мис­лов­ни­те про­це­си, труд­на кон­цен­т­ра­ция и със­ре­до­то­ча­ва­не, раз­се­я­ност;

- по­ве­ден­чес­ки про­ме­ни - от­чуж­да­ва­не, из­бяг­ва­не кон­такт с близ­ки и при­я­те­ли, от­каз от при­ят­ни и из­вър­ш­ва­ни с удо­вол­с­т­вие всекид­нев­ни дей­нос­ти;

- со­ма­тич­ни ре­ак­ции - сър­це­би­е­не, гла­во­бо­лие, те­жест в ко­ре­ма, за­май­ва­не, га­де­не, по­зи­ви за пов­ръ­ща­не, за­гу­ба на апе­тит, от­с­лаб­ва­не или на­пъл­ня­ва­не, лес­на умо­ра, поб­лед­ня­ва­не, при­ло­ша­ва­ния и още мно­го по­доб­ни сим­п­то­ми.

По на­ча­ло жен­с­ки­ят пол е по-уяз­вим и деп­ре­сив­ни­те епи­зо­ди са дос­та ха­рак­тер­ни за ня­кои пе­ри­о­ди в жи­во­та на же­на­та - мен­с­т­ру­а­ция, бре­мен­ност, лак­та­ция, ро­дов и пос­ле­ро­дов пе­ри­од, кър­ме­не, ме­но­па­у­за.

В кли­нич­на­та кар­ти­на на деп­ре­си­я­та мо­гат да пре­об­ла­да­ват ед­ни или дру­ги от ци­ти­ра­ни­те по-го­ре сим­п­то­ми; те най-чес­то се съ­че­та­ват по, бих ка­зал, не­ве­ро­я­тен, при­чуд­лив на­чин, но ос­нов­но­то яд­ро си ос­та­ват про­ме­ни­те в емо­ци­о­нал­на­та сфе­ра и по­ве­де­ни­е­то.

Мно­го ва­жен и съ­щес­т­вен мо­мент е, че е не­об­хо­ди­мо да се пра­ви раз­ли­ка меж­ду ен­до­ген­на и ек­зо­ген­на деп­ре­сия. При пър­ва­та нас­лед­с­т­ве­ни­те, ге­не­тич­ни­те, кон­с­ти­ту­ци­о­нал­ни­те фак­то­ри, ти­път нер­в­на сис­те­ма, ха­рак­те­ро­ви­те осо­бе­нос­ти на ин­ди­ви­да иг­ра­ят ог­ром­на ро­ля. Става дума за се­ри­оз­но за­бо­ля­ва­не, ко­е­то про­ти­ча с по­доб­ре­ния и вло­ша­ва­ния в те­че­ние на дъл­ги го­ди­ни; ня­ма да е пре­си­ле­но, ако се ка­же поч­ти цял жи­вот. В ре­ди­ца слу­чаи ен­до­ген­на­та деп­ре­сия про­ти­ча скри­то и не­за­бе­ля­за­но до­ри и за най-близ­ко­то об­к­ръ­же­ние на бол­ния, с т.нар. кли­нич­ни мик­ро­сим­п­то­ми, ко­и­то чес­то не се до­ла­вят и от про­фи­ли­ран спе­ци­а­лист.

Деп­ре­си­я­та мо­же да се от­к­лю­чи и след теж­ко за­бо­ля­ва­не, пре­ка­ра­на опе­ра­ция, раж­да­не, хор­мо­нал­ни раз­с­т­рой­с­т­ва

- А как­во ще ка­же­те за ек­зо­ген­на­та деп­ре­сия?
- По-точ­но е да се на­ри­ча “деп­ре­си­вен епи­зод”, за кой­то е ха­рак­тер­но, че въз­ник­ва из­к­лю­чи­тел­но под дей­с­т­вие на стре­си­ра­щи, неб­ла­гоп­ри­ят­ни фак­то­ри на окол­на­та об­с­та­нов­ка; от­з­ву­ча­ва на­пъл­но след оп­ре­де­ле­но вре­ме; има на­пъл­но бла­гоп­ри­ят­на прог­но­за; мно­го по-лес­но се под­да­ва на ан­ти­деп­ре­сив­но ле­че­ние. Тук на­ру­ше­ни­я­та в емо­ци­о­нал­на­та, по­ве­ден­чес­ка­та, пси­хич­на­та сфе­ра са зна­чи­тел­но по-ле­ки или от­със­т­ват. Из­ра­зе­ни са по-сил­но и осе­за­тел­но ве­ге­та­тив­но-нев­ро­тич­ни­те сим­п­то­ми - га­де­не, сър­це­би­е­не, иг­ра на ар­те­ри­ал­но­то на­ля­га­не, гла­во­бо­лие, без­съ­ние, при­ло­ша­ва­ния, све­то­вър­те­жи, за­май­ва­не и мно­го още сим­п­то­ми.

Чес­то­та­та на деп­ре­си­я­та и деп­ре­сив­ни­те епи­зо­ди ряз­ко на­рас­т­ва през есен­но-зим­ния се­зон. Бол­ни­те с ен­до­ген­на деп­ре­сия се вло­ша­ват по­ра­ди кратката про­дъл­жи­тел­ност на де­ня, а то­ва е свър­за­но пря­ко със син­те­за­та на ен­до­ген­ни­те ес­тес­т­ве­ни ан­ти­деп­ре­сан­ти - се­ро­то­нин, до­па­мин, епи­неф­рин, ад­ре­на­лин, но­рад­ре­на­лин, за чи­я­то син­те­за в ор­га­низ­ма ос­нов­но зна­че­ние имат ин­тен­зив­ност­та и ха­рак­те­рът на свет­ли­на­та.

Въп­ре­ки че по ста­тис­ти­чес­ки и ли­те­ра­тур­ни дан­ни деп­ре­сив­ни­те със­то­я­ния са с по- го­ля­ма чес­то­та през есен­та и зи­ма­та, в един го­лям про­цент слу­чаи ме­се­ци­те

фев­ру­а­ри и март са “от­к­люч­ва­щи ме­се­ци” за съ­щес­т­ву­ва­що деп­ре­сив­но раз­с­т­рой­с­т­во,

и не са­мо деп­ре­сив­ни на­ру­ше­ния - обос­т­рят се нев­ро­зи, нер­в­ровегетативни дис­то­нии, па­ни­чес­ки ата­ки, пси­хо­сек­су­ал­ни раз­с­т­рой­с­т­ва, епи­леп­тич­ни при­па­дъ­ци, хи­по­хон­д­рич­ни изжи­вя­ва­ния, миг­ре­на, фо­бий­ни раз­с­т­рой­с­т­ва и още ре­ди­ца дру­ги пси­хо­е­мо­ци­о­нал­ни па­то­ло­гич­ни със­то­я­ния. Ве­ро­ят­но то­ва е свър­за­но с ряз­ка­та про­мя­на в ме­те­о­ро­ло­гич­ни­те и ат­мос­фер­ните ус­ло­вия, а оп­ре­де­ле­ни мо­зъч­ни струк­ту­ри у та­ки­ва бол­ни са из­к­лю­чи­тел­но чув­с­т­ви­тел­ни към те­зи про­ме­ни и то­ва имен­но до­веж­да до ряз­ка кли­нич­на изя­ва на те­зи раз­с­т­рой­с­т­ва и за­бо­ля­ва­ния.
- Как­во тряб­ва да зна­ят хо­ра­та?
- Важ­но е да се знае, че в мно­го слу­чаи пър­ви­те сим­п­то­ми се изя­вя­ват в на­ру­ше­ния в сек­су­ал­но­то об­щу­ва­не - обик­но­ве­но по­ни­же­но ли­би­до, не­у­дов­лет­во­ре­ност от ин­тим­ни­те кон­так­ти, труд­но дос­ти­га­не до кул­ми­на­ци­я­та при по­лов кон­такт. За мъ­же­те са ха­рак­тер­ни на­ру­ше­на ерек­тил­на фун­к­ция, преж­дев­ре­мен­на ея­ку­ла­ция, как­то и удъл­же­но дос­ти­га­не до ор­га­зъм.
- Как­ви са сред­с­т­ва­та за ле­че­ние на депресията?
- Ле­че­ни­е­то на деп­ре­сив­но-стре­со­ген­ни­те раз­с­т­рой­с­т­ва е из­к­лю­чи­тел­но от­го­во­рен и про­дъл­жи­те­лен про­цес. Пъл­но­то въз­с­та­но­вя­ва­не от деп­ре­сия, ако се ле­ку­ва адек­ват­но, е меж­ду 6 ме­се­ца и 1 го­ди­на, при по-теж­ки слу­чаи - до 1 го­ди­на и по­ло­ви­на. Изис­к­ват се стро­го пер­со­на­лен под­ход, сис­тем­ност и пос­ле­до­ва­тел­ност, при­ла­га­не на ком­п­лек­с­ни те­ра­пев­тич­ни ме­то­ди, из­г­раж­да­не на бли­зък пси­хо­ло­ги­чен и емо­ци­о­на­лен кон­такт с па­ци­ен­та.

При ле­ки и сред­но - до уме­ре­но из­ра­зе­ни кли­нич­ни сим­п­то­ми не се на­ла­га въ­об­ще хос­пи­та­ли­зи­ра­не на бол­ния, мо­же да се из­бег­не при­ло­же­ни­е­то и на фар­ма­ко­ло­гич­ни пре­па­ра­ти (ан­ти­деп­ре­сан­ти), а се при­бяг­ва до ви­со­ко­е­фикасен и ин­ди­ви­ду­ал­но съ­об­ра­зен те­ра­пев­ти­чен ком­п­лекс, включ­ващ ан­ти­деп­ре­си­вен и ан­тис­т­ре­со­ге­нен бил­ко­в ком­п­лекс, ди­е­та, пси­хо­те­ра­пия и реф­лек­со­те­ра­пия

Ко­га­то пре­об­ла­да­ват сим­п­то­ми на умо­ра, па­ме­то­ви на­ру­ше­ния, лип­са на апе­тит, за­ма­я­ност, сън­ли­вост, га­де­не, по­ни­жен то­нус, се при­ла­га ком­би­на­ция от сти­му­ли­ра­ща ал­тер­на­тив­на ме­то­ди­ка с ня­кои то­ни­зи­ра­щи бил­ко­во-ми­не­рал­ни и ви­та­мин­ни про­дук­ти, пси­хо­те­ра­пия. То­зи ком­п­лекс тряб­ва да се при­ла­га най-мал­ко 6 ме­се­ца с про­мя­на в до­зи­те и де­но­нощ­ни­те ре­жи­ми на все­ки пре­па­рат, в за­ви­си­мост от със­то­я­ни­е­то.

Няма коментари:

Публикуване на коментар